کد مطلب:148640 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:151

زیارت ناحیه ی مقدسه
از جمله از نمونه ها كه نشانگر پیوند قیام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با قیام حسین علیه السلام است، دو مورد زیارتنامه ی ناحیه ی مقدسه است. [1] .


عالم بزرگ سید بن طاووس [2] در مورد زیارتنامه نخست می گوید: «این زیارت منسوب به حضرت قائم علیه السلام می باشد.»

در پایان زیارتنامه، نام 79 شهید ذكر شده است و در پایان پس از دعا برای شهداء می فرماید: «و انتم لنا فرطاء و نحن لكم خلطاء فی دارالبقاء شما از ما سبقت گرفتید و ما به شما در خانه ی بقاء (آخرت) خواهیم پیوست.»

در این زیارت گاهی امام زمان از خداوند خواسته كه همنشین شهیدان كربلا شود، مثلا در مورد حضرت علی اكبر علیه السلام می فرماید: «و از خداوند می خواهم كه در خانه ی جاوید آخرت با تو رفیق و همنشین گردم و از دشمنانت بیزاری می جویم....» [3] .

كوتاه سخن اینكه: از آیینه ی این زیارتنامه و زیارتنامه دوم [4] كاملا رشته ی ناگسستنی خط امام زمان با خط حسین و یارانش علیه السلام دیده می شود و نشانگر پیوستگی عمیق این دو قیام است.

مطلب دیگر اینكه: شب تولد حضرت قائم علیه السلام از شبهایی است كه زیات امام حسین علیه السلام در آن شب بخصوص سفارش شده


است، زیارتی كه محتوای درود بر او و شهیدان اسلام و اظهار وفاداری با آنها و لعن و نفرین و اظهار تنفر از دشمنان آنها است.


[1] اين دو زيارتنامه ي در بحار، ج 45، ص 65 تا 73 و ج 101 صفحه 317 تا 328 آمده است.

[2] سيد بن طاووس - رضي الدين علي بن موسي حلي از افاضل فقها و دانشمندان و رؤساي شيعيان عراق بود، در حله مي زيست سپس مدتي در نجف و كربلا و سامره و بغداد اقامت نمود، وي به سال 664 ه. ق در حله وفات كرد و در نجف اشرف مدفون گرديد، از كتابهاي معروف او در مقتل حسين (ع) كتاب «لهوف» است.

[3] بحار، ج 45، ص 66.

[4] كه در بحار، ج 101، ص 317 به بعد آمده.